Ēri kanāls

Ap 1800 gadu, kad Ņujorkas štats un ASV vēl bija dikti jauni, ceļojums no Ņujorkas un Olbani kas ir pie Hudzonas upes, līdz Bufalo, kas ir pie Ēri ezera aizņēma vairākas nedēļas. Amerikas pavalstis (jeb štati) sākotnēji bija tikai uz austrumiem no Apalačiem – zemiem kalniem, kas stiepjas ap 500 km no Atrantijas okeāna krastiem visā ASV garumā, no ziemeļiem, uz dienvidiem. Kad kolonisti iepazina auglīgās zemes uz rietumiem no kalniem, un iemanījās lēti un daudz audzēt labību, viņi saskārās ar lielām grūtībām nogādāt šo labību līdz Austrumkrastam. Cenas transportam bija tik lielas, ka atmaksājās labību pārdzīt (draņķīgā) viskijā, un tad vest uz Ņujorku un Pitsburgu.

Jau Britu impērijas stratēģi bija sapratuši nepieciešamību pēc labāka ceļa. Tajos laikos nebija nekā labāka par ūdens ceļu, un tā, jau pēc Neatkarības deklarācijas un kariem ar angļiem jaunais Ņujorkas štats izbūvēja Ēri kanālu. Kanālu būvēja 8 gadus, un tam iztērēja 8 miljonus tā laika dolārus. Kanāls, kura garums ir ap 580 km, dziļums bija ap 1.5 metri, un platums ap 12 metri, tika izrakts tikai ar lāpstām, ķerrām, un cērtēm, piepalīdzot zirgiem, ēzeļiem un šaujampulverim. Celtnieki izbūvēja 38 akveduktus (kur kanāls iet pāri upēm) un vismaz 50 slūžas, lai kanāls paceltos ap 168 m augstāk, un varētu savienoties ar Niagāras upi virs slavenā ūdenskrituma. Šeit, pie Lokportas pilsētiņas, arī bija kanāla grūtākais šķērslis, kanāls bija jāiekaļ līdz par 20 m dziļi kaļkakmenī, un jāizbūvē slūžas, kas paceltu laivas 5 stāvu mājas augstumā.

Kanāls tik radikāli mainīja kravu plūsmu, ka Ņujorkas pavalsts gandrīz dubultoja savu budžetu no maksas par kanāla lietošanu vien. Tajā pašā laikā cenas kravu pārvadājumiem kritās par 95%, un lētā labība un citi produkti platā straumē nonāca Ņujorkas ostā. Ņujorka lielā mērā sava kanāla dēļ izauga par to lielo un ietekmīgo pilsētu, kas tā ir tagad.

Kanāls savās pirmajās desmitgadēs bija ļoti maz mehanizēts. Laivas vilka mūļi, slūžas darbināja cilvēku roku muskuļi. Viena laiva, vedot kādas 30 tonnas preču, varēja nokļūt galā nedēļas laikā, lai gan parasti esot gājis ilgāk.

Šodienas kanāls, pēc daudziem uzlabojumiem, ir platāks, dziļāks, un ar mazāku slūžu skaitu. Mēs apmeklējām Lokportu, un izbraucām nelielu gabaliņu pa slaveno kanālu.

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: